tisdag 2 november 2010

jag är blott ett barn, en minimänniska





Detta är Eskifjörður, det ligger i austurlandi (österlandet) man åker förbi Egilstaðir och igenom ett berg för att komma dit. 1 mil efter Eskifjörður ligger en liten stuga vid namn Helgustaðir, där bodde jag några dagar i påskas. Det är berg på alla sidor och man förstår att Island är ett land med otaliga små vikar, om ni kollar på en karta på island så ser ni som små sicksacksinbuktningar, i en utav de vikarna ligger denna lilla stad och där var jag. Och man känner sig som inbyggd i den lilla dalen, gigantiska vita berg överallt och så en liten ljussamling (vi kom dit på natten) och så en enda lång smal väg som försvann i evigheten och så lite småhus ut efter kusten. Helt otroligt. Jag minns att jag tyckte att det var helt jädra otroligt.

Jag minns också att man kände sig så otroligt liten. Pytteliten. Det var så fint så man skulle kunna gråta lite. Vi måste dit någon gång, där är det tyst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar